Arbeidsmarktkrapte en gender, dit is hoe het zit in de techniek

Publicatiedatum 20 juni 2024
Wijzigingsdatum 7 januari 2025

Met grootschalige campagnes van Techniek Nederland en regelmatige berichtgeving over krapte in de arbeidsmarkt, vooral in de techniek, is het wel duidelijk dat er een groot tekort is aan technisch personeel. In dit artikel bekijken we hoe dit kan.

Van de top tien beroepen met de grootste knelpunten tot en met 2028, zijn er vier functies die in de technieksector vallen (elektrotechnisch engineers, technici bouwkunde, engineers buiten de elektrotechniek, en machinemonteurs). Waarom deze beroepen worden beschreven als het met zich meedragend van knelpunten, zijn om de volgende redenen:
•    Toekomstige vraag naar arbeid per sector en beroep; zowel vervangingsvraag als uitbreidingsvraag. De techniek kan deels overgenomen worden door hedendaagse automatisering, maar een overgroot deel, bijvoorbeeld in de elektrotechniek en installatietechniek, blijft mensenwerk.
•    Verwachte aanbod van arbeid per beroep. Dit is het saldo van uitstroom en de verwachte instroom. De techniek kent nu een golf van vergrijzing, de verhouding van nieuwe technici staat niet gelijk aan de aantallen van mensen die na hun carrière in de techniek met pensioen gaan.

Voor de meest eenvoudige functies zijn er door middel van zijinstromers wel matches te maken, maar het gaat mis op de gespecialiseerdere functies. Er is een mismatch tussen vraag en aanbod, met name op het gebied van opleidingsniveau. Een groot deel van de mensen in deze groep heeft geen startkwalificatie of geen technische opleiding gevolgd. Deze mensen kunnen bijvoorbeeld aan de slag als assemblagemedewerker, maar bijvoorbeeld niet als installatiemonteur, hier is specifieke kennis voor nodig die alleen door middel van een opleiding vergaard wordt.

De krapte gaat hand in hand met de verhouding tussen man en vrouw. Maar 14% van het technisch personeel is vrouw. Door de logische terughoudendheid van vrouwen om de techniek als carrièrepad te kiezen, is het potentieel dat blijft liggen groot. In 2022 hadden 609 duizend jongeren van 15 tot 35 jaar een afgeronde technische opleiding. Onder deze jonge technici waren bijna vier keer zoveel mannen (484 duizend) als vrouwen (125 duizend). Hoe het komt dat maar 14% van het technisch personeel vrouw is, maar er relatief meer vrouwen een technische opleiding heeft gevolgd, heeft te maken met de vervolgstappen die vrouwen nemen. Ze besluiten vaker dan mannen een beroep te beoefenen na hun technische studie, dat niet in de technische sector valt. Per scholingsniveau maakt het verschil ook uit, meisjes op het vmbo kiezen veel minder vaak een techniekprofiel dan meisjes op havo/vwo.

Het inzetten van campagnes, en kinderen al op de basisschool proberen enthousiast te maken over techniek, zijn manieren waarop er nu meer aandacht wordt gegeven aan het vakgebied. En dat is maar goed ook, want werknemers in de techniek geven hun baan gemiddeld een 8,1, allesbehalve saai dus. Voor mensen die tevredenheid in hun functie zoeken, is de techniek een zeer geschikte keuze.

Onze nieuwsberichten

Probleem? Jij lost het op, zoals een echte techneut dat doet

Publicatiedatum 15 mei 2025
In de wereld van techniek draait alles om innovatie, vooruitgang en... problemen. Want zonder ‘problemen’ valt er weinig op te lossen. En laat dat nu net zijn waar technisch talent in uitblinkt: oplossingen bedenken. Probleemoplossend vermogen is dan ook geen luxe of mooie extra, maar een essentiële soft skill die je verder brengt, zowel individueel als in teamverband.
Lees meer

De techneut en analytisch vermogen! Onmisbaar!

Publicatiedatum 8 mei 2025
Techneuten staan veelal bekend om hun analytische vermogen, of zoals we ook wel zeggen: logisch redeneren, verbanden zien, patronen herkennen en vooral tot de kern van een probleem komen. Maar wat is dat nou eigenlijk, analytisch vermogen? Is het een skill waar je mee geboren wordt, of kun je het ontwikkelen en ‘aanleren’. Een interessante vraag vonden wij, daarom duiken we iets dieper in deze soft skill.
Lees meer

Klantgerichtheid? Is dat niet iets voor de salesafdeling?

Publicatiedatum 23 april 2025
Vraag een willekeurige techneut waarom hij of zij ooit voor techniek koos, en de kans is groot dat je iets hoort als: “Ik hou van dingen oplossen.” Of: “Ik wil bouwen aan slimme oplossingen.” Maar hoe vaak hoor je: “Ik wil klanten gelukkig maken”? Toch is dat precies waar het in de techniek ook om draait. Want of je nou werkt aan een machine, een softwarepakket of een infrastructuurproject, uiteindelijk doe je het voor de klant. En dus is klantgerichtheid een onmisbare soft skill voor iedereen in de techniek.
Lees meer