Klantgerichtheid? Is dat niet iets voor de salesafdeling?

Publicatiedatum 23 april 2025
Wijzigingsdatum 28 mei 2025

Vraag een willekeurige techneut waarom hij of zij ooit voor techniek koos, en de kans is groot dat je iets hoort als: “Ik hou van dingen oplossen.” Of: “Ik wil bouwen aan slimme oplossingen.” Maar hoe vaak hoor je: “Ik wil klanten gelukkig maken”? Toch is dat precies waar het in de techniek ook om draait. Want of je nou werkt aan een machine, een softwarepakket of een infrastructuurproject, uiteindelijk doe je het voor de klant. En dus is klantgerichtheid een onmisbare soft skill voor iedereen in de techniek.

In deze blog duiken we in wat klantgerichtheid nu echt betekent binnen technische functies. We laten zien waar het verschil wordt gemaakt, waarom het zo’n waardevolle kwaliteit is om te ontwikkelen, en hoe T-Pion jou daarin kan begeleiden.

Wat betekent klantgerichtheid eigenlijk?

Klantgerichtheid is meer dan vriendelijk zijn of netjes “de klant is koning” roepen. In de kern gaat klantgerichtheid over het begrijpen van de behoeften van je klant, en daar vervolgens goed op inspelen. Dit doe je op een manier die past bij hun verwachtingen en jouw technische mogelijkheden.

Klantgerichtheid zit in;

  • Luisteren naar de vraag achter de vraag
  • Proactief meedenken met de klant
  • Verwachtingen managen en helder communiceren
  • Oplossingsgericht werken binnen realistische grenzen
  • En misschien wel het belangrijkste: eigenaarschap nemen voor het resultaat

In de techniek betekent klantgerichtheid dat je vanuit je vakkennis meedenkt met het grotere geheel waarin de klant opereert. Functies waarin je dit terugvindt; projectleiders en engineers, servicemonteurs en onderhoudsspecialisten, software ontwikkelaars en IT’ers, sales engineers en technisch adviseurs.

Waarom is klantgerichtheid zo’n belangrijke soft skill?

Omdat je in de techniek steeds vaker in teamverband werkt aan klantoplossingen is klantgerichtheid erg belangrijk. Je zit niet alleen in een hokje te tekenen of te programmeren, maar je overlegt met klanten, collega’s van andere afdelingen en externe partijen.

Onderscheiden kan door de manier waarop je moet je klanten omgaat. Technische expertise is de basis, maar de meerwaarde zit ook in hoe je die inzet voor de klant. En dat vraagt om inlevingsvermogen, flexibiliteit en communicatie, allemaal onderdelen van klantgerichtheid.

Groei en ontwikkeling: klantgerichtheid kun je leren

Goede nieuws, de vaardigheid klantgerichtheid kun je leren. Net als bij communicatie en samenwerken, begint het bij bewustwording: waar sta je nu? Hoe ga je met klanten om? En waar liggen je groeikansen?

Bijvoorbeeld:

  • Reflecteer op klantgesprekken: wat ging goed, wat kan beter?
  • Vraag feedback van collega’s en klanten
  • Oefen met actief luisteren en samenvatten
  • Verbreed je blik: leer over de business van je klant
  • Volg trainingen gericht op soft skills in technische context

En laat bovenstaande nou precies zijn waar T-Pion jou bij kan helpen. Samen ontdekken waarin je kan groeien en ontwikkelen. 

T-Pion: jouw gids bij het ontwikkelen van soft skills

Wij kijken verder dan je cv. Wij geloven dat groei zit in de combinatie van technische kennis en persoonlijke vaardigheden. Daarom begeleiden we jou niet alleen naar een nieuwe technische uitdaging, maar ook in de ontwikkeling van jouw soft skills.

Klantgerichtheid, communicatie, samenwerken, ze hangen allemaal met elkaar samen. In gesprekken met jouw persoonlijke contactpersoon van T-Pion bespreken we waar jij naartoe wilt groeien. Samen stellen we een ontwikkelroute op die past bij jouw ambities en kwaliteiten. Wij noemen dit ook wel jouw ontdekkingsreis. Hierbij kun je denken aan coaching, aansluitende praktijkgerichte trainingen of leerdoelen binnen je project. Denk aan coaching, praktijkgerichte trainingen of leerdoelen binnen je project.

Wil je hier graag meer over weten. Lees dan hier meer over jouw ontdekkingsreis bij T-Pion

Onze nieuwsberichten

Nieuwe CAO 2026 aantrekkelijker dan ooit

Publicatiedatum 3 december 2025
In 2026 verandert er veel voor flexwerkers, ook in de technische sector. De nieuwe CAO is bedoeld om flexwerk eerlijker, duidelijker en veiliger te maken. Of je nu al via T-Pion werkt of overweegt om dat te gaan doen: deze veranderingen zijn belangrijk voor jou. Hieronder leggen wij uit wat de belangrijkste wijzigingen zijn in de WTTA-wet, de arbeidsvoorwaarden en de pensioenregeling.
Lees meer

Deze trends in de techniek moet je weten!

Publicatiedatum 25 november 2025
De technische sector verandert snel. Machines worden slimmer, duurzaamheid wordt belangrijker en er komen steeds meer nieuwe technieken bij. Of je nu engineer, werktuigbouwkundige of monteur bent, het is handig om te weten wat er binnen jouw vakgebied verandert. We zetten de belangrijkste veranderingen op een rij. Want je wilt aan het werk en niet de hele dag lezen, toch?
Lees meer

Afgestudeerd, en nu?

Publicatiedatum 28 augustus 2025
Na een aantal intensieve jaren studeren heb je eindelijk jouw diploma binnen. Maar hoe kies je dan de juiste werkplek en de functie die bij jou past. Zoveel keuze, en kies dan maar eens de juiste. Welkom in de wereld van eindeloze mogelijkheden en daarbij keuzestress. Wij gaan jou hierbij helpen!
Lees meer