R&D engineer

Wijzigingsdatum 30 mei 2024

Hieronder vind je veelgestelde vragen met de daarbij behorende antwoorden over een carrière als R&D engineer.

Wat is R&D?

R&D afdeling (Research & Development), oftewel onderzoek en ontwikkeling, is een belangrijke afdeling binnen de organisatie. Als R en D engineer ben je verantwoordelijk voor het traject van conceptfase tot en met de inbedrijfstelling van producten en- of processen. Hierin wordt gestreefd naar oorspronkelijkheid én vernieuwing; verbetering en doorontwikkeling van al bestaande en daarnaast de ontwikkeling van nieuwe producten, systemen en machines. Om binnen deze rol aan de slag te kunnen gaan heb je HTS of werktuigbouwkunde afgerond. In deze rol ben je ook regelmatig in overleg met externe partijen om de wensen van de klant in beeld te krijgen. Deze klantwensen worden vervolgens vertaalt naar concepten. 

Wat doet een R&D engineer?

Een R&D Engineer kan in allerlei verschillende bedrijven werken, er is namelijk overal wel vraag naar nieuwe ontwikkelingen! Deze engineer is verantwoordelijk voor nieuwe producten vanaf conceptfase tot en met productie. Een engineer ontwikkelt niet alleen producten, maar ook machines en systemen. Dagelijkse taken binnen deze functie zijn bijvoorbeeld het doen van marktonderzoek, het opstellen van klanten eisen en testen van nieuwe technieken en producten.

Je kan als R&D Engineer ook gaan werken voor een externe partij. Je gaat dan voor deze partij een product, machine of systeem ontwikkelen, gebaseerd op de wensen van deze partij. Jij bent dan volledig verantwoordelijk voor de hele ontwikkelingsfase, inclusief processen testen en analyseren. Hoe tof is dat?

Onze nieuwsberichten

Klantgerichtheid? Is dat niet iets voor de salesafdeling?

Publicatiedatum 23 april 2025
Vraag een willekeurige techneut waarom hij of zij ooit voor techniek koos, en de kans is groot dat je iets hoort als: “Ik hou van dingen oplossen.” Of: “Ik wil bouwen aan slimme oplossingen.” Maar hoe vaak hoor je: “Ik wil klanten gelukkig maken”? Toch is dat precies waar het in de techniek ook om draait. Want of je nou werkt aan een machine, een softwarepakket of een infrastructuurproject, uiteindelijk doe je het voor de klant. En dus is klantgerichtheid een onmisbare soft skill voor iedereen in de techniek.
Lees meer

Samenwerken: is geen aangeboren talent!

Publicatiedatum 23 april 2025
Samenwerken klinkt voor velen zo vanzelfsprekend. En ervanuit gaande dat je dit al hartstikke goed doet. Maar is dat ook zo? In de techniek, waar projecten complex zijn, deadlines scherp en stakeholders kritisch, is samenwerken allesbehalve vanzelfsprekend. En dit gaat ook zeker niet altijd zo goed als je denkt.
Lees meer

Communicatieve vaardigheden in de techniek!

Publicatiedatum 22 april 2025
Denk je aan techniek, dan denk je vaak ook direct aan cijfers, schema’s, gereedschap en machines. En dat is natuurlijk ook heel logisch. Maar wie denkt dat het technische vak puur draait om logica en precisie, heeft het mis. Een idee hebben, iets uitvinden en bedenken dat is knap, maar je komt niet verder als je het niet kunt overbrengen. En daarom is communicatie dus zo belangrijk in de techniek!
Lees meer