Hoe de technieksector zijn imago transformeert van vervuilend naar verrassend schoon

Publicatiedatum 14 november 2024
Wijzigingsdatum 7 januari 2025

De technische sector heeft lang te kampen gehad met een imago van milieuvervuiling en verspilling. Maar de realiteit is dat er de afgelopen jaren flinke verbeteringen hebben plaatsgevonden deze industrie. Een groene transformatie die de sector duurzamer, efficiënter en milieuvriendelijker maakt dan voorheen.

Een goed voorbeeld is te vinden in de moderne productie-omgevingen. Waar 'afval' vroeger inderdaad gewoon afval was, wordt het nu gezien als grondstof. Neem de metaalverwerkende industrie, die metaalspanen die vrijkomen bij het verspanen? Vroeger belandden die grotendeels in de afvalcontainer, maar tegenwoordig wordt tot 90% daarvan direct hergebruikt in het productieproces. Het materiaal wordt ter plekke gezuiverd en omgesmolten, waarna het weer kan dienen als grondstof. Een mooi voorbeeld van hoe afval kan worden omgetoverd tot een bron van nieuwe grondstoffen.

Maar het gaat verder dan alleen materiaalhergebruik. Ook de chemicaliën die in het productieproces gebruikt worden, zoals koelvloeistoffen, worden steeds duurzamer ingezet. Nieuwe filtratie- en zuiveringstechnieken maken het mogelijk om deze vloeistoffen tot wel tien keer langer te gebruiken dan voorheen. Geen verspilling meer, maar een gesloten kringloop waarin materialen keer op keer worden hergebruikt.

De technieksector innoveert ook sterk op het gebied van energie-efficiëntie. Moderne machines zijn uitgerust met systemen die energie besparen. Denk aan energieterugwinning waarbij remenergie wordt opgevangen en hergebruikt. Of aan automatische energiebesparende instellingen op werktuigbouwkundige machines die activeren wanneer de apparatuur even niets te doen heeft. Tel dit bij elkaar op en je komt al snel uit op energiebesparingen van 25 tot 35 procent, een enorme verbetering vergeleken met het verleden.

Misschien wel de belangrijkste verandering zit 'm in de manier waarop machines en producten vandaag de dag worden ontworpen. Het principe van circulair ontwerpen staat hierbij centraal. Al in de ontwerpfase wordt nagedacht over de volledige levenscyclus, van productie tot hergebruik van onderdelen. Dit leidt tot modulaire, demonteerbare ontwerpen waarbij reparatie en recycling worden vergemakkelijkt. Componenten krijgen zo een tweede of zelfs derde leven in nieuwe producten.

Deze innovaties laten zien dat de technische sector echt een metamorfose ondergaat. Van een traditioneel, lineair model naar een circulaire aanpak waarin duurzaamheid en efficiëntie hand in hand gaan. Natuurlijk zijn er nog genoeg aanpassingen mogelijk, maar de richting is duidelijk, de techniek van vandaag is een stuk groener dan het ooit is geweest. En met de snelheid waarmee nieuwe methodes zich ontwikkelen, belooft de toekomst alleen maar nog duurzamer te worden.

Onze nieuwsberichten

Probleem? Jij lost het op, zoals een echte techneut dat doet

Publicatiedatum 15 mei 2025
In de wereld van techniek draait alles om innovatie, vooruitgang en... problemen. Want zonder ‘problemen’ valt er weinig op te lossen. En laat dat nu net zijn waar technisch talent in uitblinkt: oplossingen bedenken. Probleemoplossend vermogen is dan ook geen luxe of mooie extra, maar een essentiële soft skill die je verder brengt, zowel individueel als in teamverband.
Lees meer

De techneut en analytisch vermogen! Onmisbaar!

Publicatiedatum 8 mei 2025
Techneuten staan veelal bekend om hun analytische vermogen, of zoals we ook wel zeggen: logisch redeneren, verbanden zien, patronen herkennen en vooral tot de kern van een probleem komen. Maar wat is dat nou eigenlijk, analytisch vermogen? Is het een skill waar je mee geboren wordt, of kun je het ontwikkelen en ‘aanleren’. Een interessante vraag vonden wij, daarom duiken we iets dieper in deze soft skill.
Lees meer

Klantgerichtheid? Is dat niet iets voor de salesafdeling?

Publicatiedatum 23 april 2025
Vraag een willekeurige techneut waarom hij of zij ooit voor techniek koos, en de kans is groot dat je iets hoort als: “Ik hou van dingen oplossen.” Of: “Ik wil bouwen aan slimme oplossingen.” Maar hoe vaak hoor je: “Ik wil klanten gelukkig maken”? Toch is dat precies waar het in de techniek ook om draait. Want of je nou werkt aan een machine, een softwarepakket of een infrastructuurproject, uiteindelijk doe je het voor de klant. En dus is klantgerichtheid een onmisbare soft skill voor iedereen in de techniek.
Lees meer