Field service engineer

Wijzigingsdatum 15 april 2024

Hieronder vind je veelgestelde vragen met de daarbij behorende antwoorden over een carrière als field service engineer.

Wat is een field service engineer?

Een field service engineer is een professional die technische ondersteuning biedt aan klanten die een bepaald product of een bepaalde dienst gebruiken. Hij moet ervoor zorgen dat het product of de dienst voldoet aan de behoeften en verwachtingen van de klant, en moet indien nodig technische bijstand verlenen. Buitendienstingenieurs hebben meestal een technische achtergrond en velen hebben ervaring in de klantendienst of ondersteunende sectoren. Naast hun technische vaardigheden moeten buitendienstingenieurs ook doeltreffend kunnen communiceren met klanten en andere leden van het team, en indien nodig zelfstandig kunnen werken.

Wat doet een field service engineer?

De rol van een field service engineer kan variëren afhankelijk van de industrie, maar omvat doorgaans de volgende verantwoordelijkheden:

    Het bieden van technische ondersteuning aan klanten die een bepaald product of een bepaalde dienst gebruiken
    Ervoor zorgen dat het product of de dienst voldoet aan de behoeften en verwachtingen van de klant. Ook is het mogelijk dat jij het product of de dienst moet toelichten.
    Technische bijstand verlenen indien nodig
    Effectief communiceren met klanten en andere leden van het team, omdat je in de praktijk overlap hebt met andere vakgebieden is het erg belangrijk dat je communicatieve vaardigheden op orde zijn.
    Indien nodig zelfstandig werken. Field service engineers hebben eigenlijk altijd een technische achtergrond en velen hebben ervaring in de klantencontact of ondersteunende industrieën. Naast hun technische vaardigheden moeten buitendienstingenieurs ook doeltreffend kunnen communiceren met klanten en andere leden van het team.

Onze nieuwsberichten

Groeien als professional!

Publicatiedatum 4 juni 2025
Klinkt goed. Groeien in wie je bent en wie je wilt zijn! Een klein beetje zweverig misschien. En dan ook de term professional. Je ziet de term overal, op cv's, functieomschrijvingen en vacatureteksten. En iedereen kent wel een echte professional. Zo iemand die rust uitstraalt, altijd scherp is in vergaderingen, zich goed weet te verwoorden, anderen meekrijgt en ondertussen ook nog z’n werk uitstekend doet. 
Lees meer

Mentale veerkracht, je zult het maar hebben!

Publicatiedatum 4 juni 2025
Waarom stressbestendigheid, aanpassingsvermogen en een beetje zelfspot minstens zo belangrijk zijn als goede technische skills. Een veelgehoorde zin op de werkvloer is, ongeacht de sector waarin je werkt, is: ‘dan moet je gewoon even schakelen’. We doen het allemaal dagelijks, ongemerkt misschien wel, tussen projecten, systemen, softwareversies en collega’s. Maar hoe zit het met schakelen in je hoofd? De ‘mentale veerkracht’?
Lees meer

Probleem? Jij lost het op, zoals een echte techneut dat doet

Publicatiedatum 15 mei 2025
In de wereld van techniek draait alles om innovatie, vooruitgang en... problemen. Want zonder ‘problemen’ valt er weinig op te lossen. En laat dat nu net zijn waar technisch talent in uitblinkt: oplossingen bedenken. Probleemoplossend vermogen is dan ook geen luxe of mooie extra, maar een essentiële soft skill die je verder brengt, zowel individueel als in teamverband.
Lees meer