Field service engineer

Wijzigingsdatum 15 april 2024

Hieronder vind je veelgestelde vragen met de daarbij behorende antwoorden over een carrière als field service engineer.

Wat is een field service engineer?

Een field service engineer is een professional die technische ondersteuning biedt aan klanten die een bepaald product of een bepaalde dienst gebruiken. Hij moet ervoor zorgen dat het product of de dienst voldoet aan de behoeften en verwachtingen van de klant, en moet indien nodig technische bijstand verlenen. Buitendienstingenieurs hebben meestal een technische achtergrond en velen hebben ervaring in de klantendienst of ondersteunende sectoren. Naast hun technische vaardigheden moeten buitendienstingenieurs ook doeltreffend kunnen communiceren met klanten en andere leden van het team, en indien nodig zelfstandig kunnen werken.

Wat doet een field service engineer?

De rol van een field service engineer kan variëren afhankelijk van de industrie, maar omvat doorgaans de volgende verantwoordelijkheden:

    Het bieden van technische ondersteuning aan klanten die een bepaald product of een bepaalde dienst gebruiken
    Ervoor zorgen dat het product of de dienst voldoet aan de behoeften en verwachtingen van de klant. Ook is het mogelijk dat jij het product of de dienst moet toelichten.
    Technische bijstand verlenen indien nodig
    Effectief communiceren met klanten en andere leden van het team, omdat je in de praktijk overlap hebt met andere vakgebieden is het erg belangrijk dat je communicatieve vaardigheden op orde zijn.
    Indien nodig zelfstandig werken. Field service engineers hebben eigenlijk altijd een technische achtergrond en velen hebben ervaring in de klantencontact of ondersteunende industrieën. Naast hun technische vaardigheden moeten buitendienstingenieurs ook doeltreffend kunnen communiceren met klanten en andere leden van het team.

Onze nieuwsberichten

Klantgerichtheid? Is dat niet iets voor de salesafdeling?

Publicatiedatum 23 april 2025
Vraag een willekeurige techneut waarom hij of zij ooit voor techniek koos, en de kans is groot dat je iets hoort als: “Ik hou van dingen oplossen.” Of: “Ik wil bouwen aan slimme oplossingen.” Maar hoe vaak hoor je: “Ik wil klanten gelukkig maken”? Toch is dat precies waar het in de techniek ook om draait. Want of je nou werkt aan een machine, een softwarepakket of een infrastructuurproject, uiteindelijk doe je het voor de klant. En dus is klantgerichtheid een onmisbare soft skill voor iedereen in de techniek.
Lees meer

Samenwerken: is geen aangeboren talent!

Publicatiedatum 23 april 2025
Samenwerken klinkt voor velen zo vanzelfsprekend. En ervanuit gaande dat je dit al hartstikke goed doet. Maar is dat ook zo? In de techniek, waar projecten complex zijn, deadlines scherp en stakeholders kritisch, is samenwerken allesbehalve vanzelfsprekend. En dit gaat ook zeker niet altijd zo goed als je denkt.
Lees meer

Communicatieve vaardigheden in de techniek!

Publicatiedatum 22 april 2025
Denk je aan techniek, dan denk je vaak ook direct aan cijfers, schema’s, gereedschap en machines. En dat is natuurlijk ook heel logisch. Maar wie denkt dat het technische vak puur draait om logica en precisie, heeft het mis. Een idee hebben, iets uitvinden en bedenken dat is knap, maar je komt niet verder als je het niet kunt overbrengen. En daarom is communicatie dus zo belangrijk in de techniek!
Lees meer