Field service engineer

Wijzigingsdatum 15 april 2024

Hieronder vind je veelgestelde vragen met de daarbij behorende antwoorden over een carrière als field service engineer.

Wat is een field service engineer?

Een field service engineer is een professional die technische ondersteuning biedt aan klanten die een bepaald product of een bepaalde dienst gebruiken. Hij moet ervoor zorgen dat het product of de dienst voldoet aan de behoeften en verwachtingen van de klant, en moet indien nodig technische bijstand verlenen. Buitendienstingenieurs hebben meestal een technische achtergrond en velen hebben ervaring in de klantendienst of ondersteunende sectoren. Naast hun technische vaardigheden moeten buitendienstingenieurs ook doeltreffend kunnen communiceren met klanten en andere leden van het team, en indien nodig zelfstandig kunnen werken.

Wat doet een field service engineer?

De rol van een field service engineer kan variëren afhankelijk van de industrie, maar omvat doorgaans de volgende verantwoordelijkheden:

    Het bieden van technische ondersteuning aan klanten die een bepaald product of een bepaalde dienst gebruiken
    Ervoor zorgen dat het product of de dienst voldoet aan de behoeften en verwachtingen van de klant. Ook is het mogelijk dat jij het product of de dienst moet toelichten.
    Technische bijstand verlenen indien nodig
    Effectief communiceren met klanten en andere leden van het team, omdat je in de praktijk overlap hebt met andere vakgebieden is het erg belangrijk dat je communicatieve vaardigheden op orde zijn.
    Indien nodig zelfstandig werken. Field service engineers hebben eigenlijk altijd een technische achtergrond en velen hebben ervaring in de klantencontact of ondersteunende industrieën. Naast hun technische vaardigheden moeten buitendienstingenieurs ook doeltreffend kunnen communiceren met klanten en andere leden van het team.

Onze nieuwsberichten

Probleem? Jij lost het op, zoals een echte techneut dat doet

Publicatiedatum 15 mei 2025
In de wereld van techniek draait alles om innovatie, vooruitgang en... problemen. Want zonder ‘problemen’ valt er weinig op te lossen. En laat dat nu net zijn waar technisch talent in uitblinkt: oplossingen bedenken. Probleemoplossend vermogen is dan ook geen luxe of mooie extra, maar een essentiële soft skill die je verder brengt, zowel individueel als in teamverband.
Lees meer

De techneut en analytisch vermogen! Onmisbaar!

Publicatiedatum 8 mei 2025
Techneuten staan veelal bekend om hun analytische vermogen, of zoals we ook wel zeggen: logisch redeneren, verbanden zien, patronen herkennen en vooral tot de kern van een probleem komen. Maar wat is dat nou eigenlijk, analytisch vermogen? Is het een skill waar je mee geboren wordt, of kun je het ontwikkelen en ‘aanleren’. Een interessante vraag vonden wij, daarom duiken we iets dieper in deze soft skill.
Lees meer

Klantgerichtheid? Is dat niet iets voor de salesafdeling?

Publicatiedatum 23 april 2025
Vraag een willekeurige techneut waarom hij of zij ooit voor techniek koos, en de kans is groot dat je iets hoort als: “Ik hou van dingen oplossen.” Of: “Ik wil bouwen aan slimme oplossingen.” Maar hoe vaak hoor je: “Ik wil klanten gelukkig maken”? Toch is dat precies waar het in de techniek ook om draait. Want of je nou werkt aan een machine, een softwarepakket of een infrastructuurproject, uiteindelijk doe je het voor de klant. En dus is klantgerichtheid een onmisbare soft skill voor iedereen in de techniek.
Lees meer